Rak płaskonabłonkowy manifestujący się jako róg skóry

Zdrowa 84-letnia kobieta przedstawiła 6-miesięczną historię wolno rosnącej bezobjawowej zmiany na grzbiecie prawej dłoni. Badanie fizykalne ujawniło keratotyczny róg skórny – o długości około 6 do 7 cm i kolorze żółto-szarym, o stałej konsystencji – na grzbietowej stronie podstawy prawego palca wskazującego (również z udziałem siatki między palcem wskazującym i środkowym ), bez towarzyszących limfadenopatii. Uszkodzenie zostało całkowicie wycięte chirurgicznie. Badanie histologiczne wykazało nowotworową proliferację atypowych keratynocytów rozciągających się do skóry właściwej, z dużymi hiperchromatycznymi i pleomorficznymi jądrami. Na podstawie wyników klinicznych i histologicznych ustalono rozpoznanie inwazyjnego raka płaskonabłonkowego skóry. Badania obrazowe i analityczne nie wykazały ani udziału kości, ani choroby przerzutowej. Różne rodzaje powiązanych zmian można znaleźć u podstawy rogów skóry, w tym raka płaskokomórkowego, innych guzów, brodawek wirusowych, rogowacenia słonecznego, rogowiaka kolczystokomórkowego, choroby Bowena, łojotokowego rogowacenia i raka podstawnokomórkowego. Pacjent przeszedł dwie interwencje chirurgiczne, ostatecznie wymagające amputacji wskaźnika i środkowych palców, aby uzyskać margines bez guzów. Po 2 latach obserwacji nie wykryto żadnych nawrotów klinicznych. Zdrowa 84-letnia kobieta przedstawiła 6-miesięczną historię wolno rosnącej bezobjawowej zmiany na grzbiecie prawej dłoni. Badanie fizykalne ujawniło keratotyczny róg skórny – o długości około 6 do 7 cm i kolorze żółto-szarym, o stałej konsystencji – na grzbietowej stronie podstawy prawego palca wskazującego (również z udziałem siatki między palcem wskazującym i środkowym ), bez towarzyszących limfadenopatii. Uszkodzenie zostało całkowicie wycięte chirurgicznie. Badanie histologiczne wykazało nowotworową proliferację atypowych keratynocytów rozciągających się do skóry właściwej, z dużymi hiperchromatycznymi i pleomorficznymi jądrami. Na podstawie wyników klinicznych i histologicznych ustalono rozpoznanie inwazyjnego raka płaskonabłonkowego skóry. Badania obrazowe i analityczne nie wykazały ani udziału kości, ani choroby przerzutowej. Różne rodzaje powiązanych zmian można znaleźć u podstawy rogów skóry, w tym raka płaskokomórkowego, innych guzów, brodawek wirusowych, rogowacenia słonecznego, rogowiaka kolczystokomórkowego, choroby Bowena, łojotokowego rogowacenia i raka podstawnokomórkowego. Pacjent przeszedł dwie interwencje chirurgiczne, ostatecznie wymagające amputacji wskaźnika i środkowych palców, aby uzyskać margines bez guzów. Po 2 latach obserwacji nie wykryto żadnych nawrotów klinicznych.

Sergio Vano-Galvan, MD
Alberto Sanchez-Olaso, Ph.D.
Hospital Ramon y Cajal, E-28034 Madryt, Hiszpania
es